Nya affärer med ny teknik för Norran

15 Nov

NorranIdag fundera jag lite om vad en landsortstidning som Norran kan göra för att utveckla sina affärer med ny teknik –  geografisk/lokaliserad information och reklam. Att till exempel använda geolocation för att pusha information och reklam, geomarketing, till bland annat prenumeranternas mobiler.

För att kunna göra detta ännu mer exakt kan man använda Bluetooth advertising genom att installera bluetoothsändare i till exempel lokala affärer och shoppingcentra. Dessa sändare skickar ut erbjudanden, genom bluetooth, till kunderna när dessa passerar och har önskat meddelanden från just denna sort av butik.

Problem: Kunderna måste ha en smartphone, som jag förstår det, och för de superlokala bluetootherbjudanderna måste kunderna ha sitt Bluetooth igång vilket inte alla vill ha (drar ström och kan vara en säkerhetslucka).

Positivt: Mervärdet för prenumeranterna är självklart och Norran får ännu en försäljningskanal för annonsörer – detta kan vara en egen kanal eller ett mervärde för de annonsörer som köper ett ”vanligt” annonspaket.

Tycker du att Norran ska testa denna teknik och försäljningskanal?

Mr Norran

4 svar to “Nya affärer med ny teknik för Norran”

  1. Vic 16 november, 2010 den 17:11 #

    Någon form av geomarketing tror jag absolut på, dock inte via bluetooth. Det är problemen du nämner som överväger det positiva. Det ställer även en del krav på annonsörerna, dom måste inneha rätt hårdvara och lära sig hur dom använder tjänsten. Sen kanske det inte vore så bra att spamma alla med bluetooth aktiverat i närheten av butiken.

    Man kan även misstänka att användandet av just bluetooth kommer minska allt eftersom att man får ”mer” internet i telefonerna (alltså snabbare uppkoppling och högre trafikgränser).

    Jag tror dock att vi skulle kunna göra mer eller mindre exakt samma sak med en smartphone-applikation. Med en applikation är vi kvitt några av problemen som nämnts. Sen kan vi även marknadsföra appen i den fysiska världen på dom platser där människor nyanländer till skellefteå.

  2. Mr Norran 16 november, 2010 den 18:51 #

    Tack för din kommentar Victor – och trevligt med en Norran-anställd som har kreativa idéer!🙂

    Du har alldeles rätt – jag har också funderat på en app-variant. En version av Gowalla där erbjudanden visas när besökaren checkat in på en viss plats/affär/ort. Wow!😉

    /Mr Norran

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nu får det vara nog med den grå politiken « Mr Norran - 19 november, 2010

    […] har tidigare skrivit om Nya affärer med ny teknik för Norran, SEO och annonsmätningar på lokaltidningarnas webbplatser, gerillamarknadsföring […]

  2. Trial and error « Mr Norran - 23 november, 2010

    […] det gäller ny teknik så kan det passa att testa idén i befintliga applikationer och blir inte utfallet som man önskar […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: