SEO och annonsmätningar på lokaltidningarnas webbplatser

16 Nov

KIA-index

Jag har funderat vidare och har kommit fram till statistik. När vi börjar prata om statistik på webben så kommer vi in på ett kärt, om än omstritt, ämne. Nu mäts en tidnings framgång på webben (=annonsörer) genom

» unika webbläsare (besökare)
» antal besök – ovanstående besökare besöker webbplatsen flera gånger
» sidvisningar – antal sidor som alla besökare har besökt

Norran.se ligger, v 44, på 18:e plats bland lokal dagspress i KIA-index

» 78.676 unika besökare
» 4,6 B/U (besökare/unika webbläsare)
» 362.678 besökare
» 1.075.062 sidvisningar
» 3,0 S/B (sidor/besökare)

Så – vad säger dessa siffror för de, lokala, annonsörerna? De kan se sig blinda på att de når ut till nästan 79.000 presumtiva kunder. Men där är just problemet – presumtiva. Om jag, som sitter i Stockhom, går in på norran.se och drar upp statistiken så vinner inte den lokala annonsören på mitt besök. 

Om vi håller kvar den tanken så kan jag hårddra det hela till att search enging optimization, SEO, är bortkastade pengar om man ska investera i ett specifikt SEO-verktyg. Visst ska du ta detta med en nypa salt men lite sanning ligger det i detta – satsa istället på innehåll, kvalité och att sprida tidningens webbnärvaro lokalt istället för att fixa och trixa för att någon i Malmö ska hitta in på tidningens webbplats.

Hur ska lokaltidningar kunna mäta sin, kvalitativa, framgång på webben?

Jag skulle vilja förorda någonting i stil med

» totalt klickade annonser/unik besökare

Detta är en variant av den viktiga Click-through rate, CTR, (klickfrekvens) som annonsörerna får i sina rapporter men min formel visar på det stora perspektivet. I och med detta så stirrar sig inte annonsörerna blinda på vem som har flest besökare utan vilken tidningssajt som kan leverera flest relevanta besökare = kunder.

Tänk efter – hur ofta klickar du på en annons på aftonbladet.se? Själv gör jag det aldrig. Men på nischade portaler, som feber.se, så klickar jag ibland på en annons för att läsa mer om en produkt till exempel. Och vad är inte en lokaltidnings webbnärvaro om inte nischad – mot sina lokala invånare.

Så vad säger tidningssverige – är det inte dags att införa en ny standard som ger oss besökare och annonsörerna en enhetlig och kvalitativ mätning!? Skriv din kommentar nedan.

Love and Peace



5 svar to “SEO och annonsmätningar på lokaltidningarnas webbplatser”

  1. Anders Carlsson 17 november, 2010 den 11:05 #

    Den dagen vi kan komma bort från fixeringen vid sidvisningarna och jobba med mer kvalitet är kvantitet så kommer jag att fira med champagne.

  2. Mr Norran 17 november, 2010 den 11:14 #

    Anders – du har så bra kommentarer!🙂
    Vi får se till att skåla inna vi går i pension.

    /Mr Norran

Trackbacks/Pingbacks

  1. Gerillamarknadsföring för lokaltidningar « Mr Norran - 17 november, 2010

    […] Och vad menar jag med detta? Igår skrev jag om att lokaltidningarna ska satsa på att stärka sitt varumärke/tidning/webb lokalt istället […]

  2. Nu får det vara nog med den grå politiken « Mr Norran - 19 november, 2010

    […] har tidigare skrivit om Nya affärer med ny teknik för Norran, SEO och annonsmätningar på lokaltidningarnas webbplatser, gerillamarknadsföring för lokaltidningar och hur företag kan effektivisera sina affärer. Så […]

  3. SEO och annonsmätningar på lokaltidningarnas webbplatser | Business | Attefall Allehanda - 28 november, 2014

    […] Så vad säger tidningssverige – är det inte dags att införa en ny standard som ger oss besökare och annonsörerna en enhetlig och kvalitativ mätning!? Skriv din kommentar nedan. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: