Gerillamarknadsföring för lokaltidningar

17 Nov

Ibland kommer verkligheten ifatt när jag sitter, ligger eller går och funderar – tänkte skriva lite om hur en lokaltidning kan marknadsföra sig med en liten budget – så kallad gerillamarknadsföring. Och vad får jag för fråga från redaktören för Please copy me – Mattias Åkerberg?

Mitt svar blev

http://twitter.com/#!/mr_norran/status/4841441733910529

 
Och vad menar jag med detta?
Igår skrev jag om att lokaltidningarna ska satsa på att stärka sitt varumärke/tidning/webb lokalt istället för att locka in besökare från fjärran.

Exmepel på hur man kan göra detta är att placera ut foto- och/eller videobås på publika platser och affärer där besökarna kan skicka hälsningar till nära och kära. Resultatet blir att mottagarna går in på till exempel norran.se och får se en hälsning som tar till vara på de multimediaupplevelser som webben erbjuder.

Fördelarna med detta exempel
» Norrans varumärke stärks
» gamla och nya prenumeranter nås på ett oväntat sätt
» annonser riktade till just denna målgrupp kan säljas in
» länkarna publiceras i de sociala medierna = viral spridning
» besökarna får en positiv upplevelse som förmedlas av Norran/norran.se
» även om besökarna sitter i andra städer så sprids länkarna till lokalinvånarna = annonsörernas kunder

Jag har många fler idéer men jag avslöjar inte alla här.

Tror du att detta kan vara en möjlig och affärsmässig lösning?
Skriv din kommentar nedan!

PS. Du har väl inte missat JMW:s kampanj för Post-It?🙂 DS.

2 svar to “Gerillamarknadsföring för lokaltidningar”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nu får det vara nog med den grå politiken « Mr Norran - 19 november, 2010

    […] affärer med ny teknik för Norran, SEO och annonsmätningar på lokaltidningarnas webbplatser, gerillamarknadsföring för lokaltidningar och hur företag kan effektivisera sina affärer. Så idag tänkte jag ”lätta upp” […]

  2. Trial and error « Mr Norran - 23 november, 2010

    […] man använder sig av gerillamarknadsföring som ett test inför en marknadsföringskampanj kan man snabbt och med små medel få reda på det […]

Kommentera

