Hur företag kan effektivisera sina affärer

18 Nov

Uppdaterat bilden – Avdelningar – Efter

Jag har tidigare haft möjlighet att strukturera upp en avdelning med hjälp av att implementera en ny projektmodell samt arbets- och utvecklingsprocesser.

En av de första åtgärderna jag gjorde var att starta ett råd som skulle vara sammanlänkande mellan avdelningarna och beslutande angående all utveckling i företaget. Där satt representanter från alla affärsområdena och genom detta råd var alla uppdaterade om vad som hände i verksamheten samt tog beslut grundat i ett affärsfokus.

Jag skriver om denna viktiga fråga för att några av de områden jag jobbar med är verksamhets- och affärsutveckling. Genom mina olika tjänster i vitt skilda branscher har jag lärt mig att samarbete är A och O för att ett företag ska lyckas med sina affärer – internt och externt!

Låt mig ge dig ett exempel

Många gånger är företag, i stort sett, uppbyggda på nedanstående sätt

Avdelningar - Innan

Avdelningar - Innan

  • Management
  • Säljavdelning
  • Informations-/Kommunikationsavdelning
  • IT-avdelning
  • Produktion

Du känner säkert igen dig men du ser samtidigt att de olika avdelningarna är just AVdelningar. Jag är helt övertygad om att ett företags framgång beror på kommunikationen mellan de olika avdelningarna (läs; personalen) – eller rättare sagt på samarbetet.

Avdelningar - Efter

Avdelningar - Efter

Så här ska ett företags samarbetsavdelningar fungera anser jag. Om marknadsavdelningen kommer på en bra kampanj kopplas de andra avdelningarna in direkt.
Synergieffekterna av detta talar för sig själva – företagets anställda är med på tåget och IT-avdelningen kan förbereda webbplatsen för kampanjen medan säljavdelningen är beredd på frågor, svar och nya affärer.

Låt mig fördjupa mig i detta resonemang eftersom många av er tänker:
– Men så jobbar vi idag. Det stämmer säkert men är det ett samarbete eller ”bara” kommunikation? Det är en sak att kommunicera men en helt annan sak att just samarbeta för att effektivisera affärsmöjligheterna.

Ett exempel där där ovanstående inte fungerar är Apoteket (original-Apoteket alltså). Jag antar förstås att Apotekets avdelningar kommunicerar med varandra. MEN – när de annonserar i dagspressen med olika kampanjer och jag går in på deras webbplats finns inte deras kampanjproduker från printannonserna på deras förstasida. Vad resulterar detta i? Just det – missade affärer på grund av att deras avdelningar inte har samarbetat med varandra.

Ikea har förstått att samarbete = affärer

Ikea har förstått att samarbete = affärer

Jag avrundar detta inlägg med ett exempel på ett företag där kommunikationen alltid(?) har fungerat: IKEA.

Klicka på bilden till vänster för en större version – annonsen är tagen från Metro och skärmdumpen från ikea.se idag.

Håller du med mig?
Kommentera nedan!

PS. Imorgon tänkte jag skriva en ironisk debattartikelkom tillbaka!🙂 DS.

Love & Peace

2 svar to “Hur företag kan effektivisera sina affärer”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nu får det vara nog med den grå politiken « Mr Norran - 19 november, 2010

    […] på lokaltidningarnas webbplatser, gerillamarknadsföring för lokaltidningar och hur företag kan effektivisera sina affärer. Så idag tänkte jag ”lätta upp” läsningen med ett debattinlägg som jag skrev redan […]

  2. Trial and error « Mr Norran - 23 november, 2010

    […] citat gäller inte bara när man startar nya företag utan även när man testar nya idéer och […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: